Sara Kieboom-Nijs is op doorreis naar haar huis in Frankrijk als zij op 12 maart 2022 even een tussenstop in Afferden maakt om het Nederlands Golfmuseum te bezoeken  Ze wilde wel zien hoe het museum de aan golf verwante stok-en bal spelen etaleert. Immers jaren geleden hadden haar man Geert en zij het museum een historische ‘crosse à brochon’, een slagstok geschonken alsmede een vijftal bijzondere ‘choulettes’, eivormige ballen  met een originele ‘sac au crochet’, draagtas voor die ballen.

Sara is deskundige op het gebied van stok-en-bal spelen als jeu de crosse en malie.
Wederom heeft zij een kadootje voor het golfmuseum. Dit maal een mooie aanvulling op de museale bibliotheek. Het is het in 2021 verschenen boek Choule, The Non-Royal but most Ancient Game of Crosse. Een geüpdatete versie van een eerdere uitgave.

We zijn er erg blij mee, want vanwege de gelimiteerde oplage is het boek niet verkrijgbaar in de boekwinkel. Net als de overige vier boeken over dit spel, die zij en haar man Geert hebben geschreven.
Dit interessante, zo aan golf verwante spel heeft na de verbouwing van het Nederlands Golfmuseum een mooie plek gekregen in de grote nieuwe stok-en bal vitrine, naast andere spelen als kolf, croquet en
minigolf.

Lees ook het artikel in Golf.nl over het betreffende onderwerp:

Golfkrant 49. April 2022 Sara Kieboom-Nijs over Choule