Het ontstaan van het Nederlands Golfmuseum

De kiem voor het Nederlands Golfmuseum is gelegd in december 2015. Aanleiding was een speech van Gerard Jol, architect van de golfbaan op Landgoed Bleijenbeek, en een symposium over golfhistorie met Professor Heiner Gillmeister en Robin Bargmann. Het voerde John Ott, vriend van de familie Vink, naar Pieter van Afferden, humanist en docent Grieks en Latijn uit begin 16de eeuw. Die schreef in 1545 het lesboekje Tyrocineum linguae Latinae (Latijn voor nieuwlingen) en nam daarin een hoofdstuk op over balspelen waarin golfregels staan beschreven, die verrassend overeenkomen met onze huidige basisregels.

Een Nederlands golfmuseum was er nog niet, maar moest en zou er komen en Afferden leek een logische plek. John’s hang naar geschiedenis en zijn gesprekken met vader en zoon Vink van Golfbaan Landgoed Bleijenbeek waren een vruchtbare bodem voor ‘zijn’ museumidee.

Nadat Ferd Vrijmoed spontaan was ingegaan op zijn wervend enthousiasme kwam van het een natuurlijk het ander en “voor je het in de gaten hebt zit je met een stel enthousiaste mensen een museum in elkaar te zetten”.