Op 17 februari 2022 reisde het bestuur af naar Leiden om de Schotse kliek in bruikleen te ontvangen.

Andre van Noort, archivaris bij Erfgoed Leiden en Omstreken, draagt de Schotse kliek in bruikleen over aan de voorzitter van het Nederlands Golfmuseum, John Ott.

Een uniek stuk uit de periode 1650-1750. Het schilderij “Sinterklaasfeest” van Jan Havicksz. Stone (zie foto hieronder), die de kliek met een opvallende gelijkenis afbeeldt, is gedateerd rond 1668.

Archeologische vondst ‘Schotse Kliek’

Begin 2017 vond de archeologische afdeling van het multidisciplinaire ingenieurs- en adviesbureau IDDS in Noordwijk een houten vondst met onbekend gebruik in de “derde vulling” van een put op de hoek van de Groenesteeg en het Lakenplein in het centrum van Leiden.

Uit de secundaire vondsten kon dit houten voorwerp na onderzoek worden gedateerd in de periode van 1650 tot 1750. Al snel werd de vondst in verband gebracht met het golfspel, maar omdat er nog nooit een Schotse kliek in Nederland was opgegraven, duurde het even voordat de betekenis van de vondst duidelijk werd.

Inmiddels is de monumentenwaarde erkend en is de Schotse kliek bij Erfgoed Leiden en Omstreken bewaard gebleven.

En nu is de Schotse kliek volgend jaar te bezoeken in het Nederlands Golfmuseum!