Wisseltrofeeën Nederlands Golfmuseum Hickory Open (2017 – )

Bij de opening van het Nederlands Golfmuseum op 22 april 2016 heeft een hickory wedstrijd plaats gehad, die later bleek de aanleiding te zijn voor de oprichting van de Dutch Hickory Society. Het toernooi werd daarmee een eerste niet-officiële uitvoering van de start van een
jaarlijks hickory toernooien circuit in ons land ()zie afbeelding 2).

Op 22 april 2017 vond de eerste officiële editie plaats, vanaf dat moment vormt het toernooi op de golfbaan Bleijenbeek jaarlijks ter gelegenheid van de geboortedag van het Nederlands Golfmuseum de start van het Nederlandse Hickory seizoen als eerste toernooi op de
toernooikalender van de Dutch Hickory Society.
Het circuit omvatte in 2017 en 2018 zeven toernooien en in 2019 zijn dat er acht geworden. In 2020 konden ten gevolge van de corona pandemie maar twee toernooien doorgaan. In 2021 was het vooralsnog afwachten welke toernooien doorgang konden vinden.

Nadien kruipt het hickory circuit in Nederland maar langzaam uit het dal. De ‘Order of Merit’ die aan het einde van het hickory seizoen zou worden uitgereikt is na 2019 niet meer uitgereikt.

De toernooien staan open voor professionals zowel als amateurs en winnaar is degene met de beste bruto score. Voor amateurs is er daarnaast ook nog een prijs voor de beste netto score.

Voor het NGM Hickory Open heeft het Nederlands Golfmuseum twee bijzondere wisseltrofeeën als eerste prijs, een voor de beste bruto score Dames en een voor de beste bruto score Heren.
Het zijn de stokken die we hier in de houders zien, voorzien van oud- zilveren vlaggen en zilveren ringen van de winnaars. Elk jaar komt er dus een ring bij.
Voor de Dames is de wisseltrofee een Cleek (lange ijzer van 39 inches) van ca 1895. Het is een Tom Stewart, St. Andrews club met dames markering (serpent) en de L van Ladies. De oud-zilveren vlag en de zilveren winnaarsringen komen uit het atelier van Kim van Arensbergen te Gennep. Het is de kortere stok.

Winnaressen tot heden: 2017 Yvonne van Mulken, 2018 Marja Kom, 2019 Lily Waller, 2020 Marja Kom, 2021 Maria Vrijmoed-de Vries, 2022 Marja Kom, 2023 Kerstin Huck.

De iets langere stok is de wisseltrofee voor de Heren en is een laat longnose brassie van circa 1895. Handgemaakt in de guttie periode door George Forrester ( geboren 1847), clubmaker van Elie en Earlsferry. Al Forrester’s artisanale vaardigheden zijn terug te zien in de constructie van deze club.
De oud-zilveren vlag en de zilveren winnaarsringen komen wederom uit het atelier van Kim van Arensbergen te Gennep.
Winnaars tot heden: 2017 Iain Forrester (geen familie van de maker van de stok), 2018 tot en met 2023 Brian Gee.