Beker Nationaal Open Kampioenschap (1978)

Bij een bezoek aan het Nederlands Golfmuseum in 2017 heeft de op 7 december 1935 geboren Bertus van Mook zijn laatst overgebleven beker van het Nationaal Open Kampioenschap voor professionals aan het museum geschonken. Het is de beker van 1978, de enige, die hij nog in zijn bezit had.

Hij werd maar liefst acht maal Nederlands Kampioen, voor het eerst in 1969. Daarnaast won hij nog vele andere bekers en medailles, maar hechtte daar zo weinig waarde aan dat hij de meeste heeft weggegeven aan buurkinderen, die daarmee dan fijn in de zandbak konden spelen.

Bertus van Mook was energiek, hij praatte altijd volop en sloeg nog geregeld een balletje bij Golf & Country Club Geijsteren in Limburg, waar hij tot zijn pensioen als teaching pro werkte. Hij overleed op 18 maart 2022.
Zijn succes kwam hem niet aangewaaid. Hij moest er hard voor werken en sponsors waren er nog niet. Hij moest zijn golfen combineren met een betaalde baan. Zo was hij greenkeeper bij
Toxandria in Molenbeek bij Breda. Speelde hij daar een wedstrijd, dan moest hij eerst het gras maaien, toen nog lopend over de baan. Daarna snel douchen en spelen. Hij herinnert zich nog de 1.400 gulden en een lap stof voor een pak. Het was de prijs voor een
kampioen.

Bertus kwam uit een eenvoudig gezin, maar had het geluk dat het ouderlijk huis grensde aan de golfbaan. Hier had hij allerlei bijbaantjes, maar was hij vooral caddie. Menigmaal zeulde hij de tassen van een hele flight mee. Daarom ben ik zo klein gebleven, spotte hij lachend met zichzelf tijdens het interview met het Nederlands Golfmuseum, deze kleine man die zulke grootse
prestaties leverde.

Als het maar even kon stond hij zelf op de baan. Een privilege voor degenen die er werkten. Hij bleek gevoel voor het spelletje te hebben, werd er steeds beter in, ging aan wedstrijden meedoen en kwam in het topsegment terecht. Daar speelde hij tegen golfers voor wie hij ooit caddie was.
Hij klom op tot de top van Nederland, maar moest er altijd bij blijven werken. Werd hij naar een internationaal kampioenschap gestuurd dan gebeurde dat zonder ook maar enige ondersteuning. Onmogelijk om zo de wereldtop te kunnen verslaan.
Regelmatig speelde hij in het Nederlandse team op de Interland Holland – België, een interland voor golfprofessionals. In 1993 won hij het Senior Profkampioenschap (Senior Cup) op Golfclub de Dommel.

Bertus van Mook was samen met zijn collega Martien Groenendaal de bedenker van het Nederlands Kampioenschap Matchplay voor professionals ten behoeve waarvan in 1988 de Stichting NK Matchplay is opgericht. Tot 2004 stond dit jaarlijkse toernooi alleen open voor
professionals. De voorronde was een strokeplay wedstrijd op de Peelse Golf, de matchplay wedstrijd was in het aansluitend weekend op Geijsteren, waar Bertus clubpro was.

Sinds 2005 is het een ‘Open’ geworden en mogen er amateurs meedoen. De organisatie van het Nationaal Open Matchplay zoals het nu heet is nog steeds in handen van de Stichting NK Matchplay. Vanaf 2013 worden zowel de voorrondes (strokeplay) als het uiteindelijke matchplay toernooi op Geijsteren gehouden.

Lees ook het artikel in De Nederlandse Golfkrant over het betreffende onderwerp:

Golfkrant 16. Augustus 2018 Bertus van Mook (Beker)