De Nunspeetse (Nunspeetse Golf en Country Club De Verwaeyde Sandbergen) heeft op Het Rijk van Nunspeet sinds 1987 haar home course. Het was in datzelfde jaar dat Paula van Ballegoijen-De Jong een Leskleed Golfregels maakte om de (beginnende) leden wegwijs te maken op de holes. Waarbij de leden overigens een afslagmatje moesten meenemen om bij iedere slag te gebruiken vanwege de zanderige ondergrond van de golfbaan.

Het leskleed van 1 x 1,85 meter werd in 2012 geschonken aan de leden van de Damesdag  ter gelegenheid van het zilveren jubileum van golfvereniging De Verwaeyde Sandbergen en hing jarenlang aan de muur van het clubhuis. Totdat het leskleed na de renovatie van het clubhuis van Het Rijk van Nunspeet in de vergetelheid raakte.

De dames van de damesdag vonden dat dit unieke leskleed uit 1987 een betere plek verdiende. En dat vonden wij ook.

Zes dames van De Verwaeyde Sandbergen waren aanwezig toen het Leskleed Golfregels overhandigd werd aan Jacques Schuiling, secretaris van het Nederlands Golfmuseum. Het Leskleed Golfregels geeft een golfhole weer op een wandkleed, met de verschillende kleuren afslagplekken, de verschillende hindernissen door de baan heen als bunkers en out-of-bounds palen, tot en met zelfs tijdelijk water op de green. Aan de hand van dit leskleed werd door de regeldeskundige uitgelegd hoe de golfer in welke situatie hiermee om diende te gaan. Wij gaan er een mooi plekje voor zoeken in het golfmuseum !

Tot slot nog een verrassing. Namens mevrouw Ineke van de Graaf werd eveneens een handgesmede putter van Cann & Taylor  overhandigd aan de secretaris van het golfmuseum. Dit oude exemplaar is een mooie aanvulling in onze collectie putters !

Uiteraard kon een rondleiding door het Nederlands Golfmuseum niet ontbreken. Het was dat de teetimes voor een rondje golf op Landgoed Bleijenbeek al vaststonden voor de zes dames, anders waren ze nog veel langer in het golfmuseum gebleven om rond te kijken.