Golfstok Rut Niblick (1885-1890)

Rond 1885-1890 waren er veel verschillende ijzerontwerpen en minder houten in de sets stokken. De ijzeren clubhoofden waren robuuster en daardoor meer effectief. In het begin nog zonder reliëf, maar begin 20e eeuw met reliëf.

Eén van die stokken was de rut niblick. Opvallend bij deze stok is het kleine clubhoofd. Een niblick is vergelijkbaar met een huidig ijzer 9 of pitching wedge. Rut betekende wagenspoor. In die tijd waren de golfcourses nog niet zo verzorgd als tegenwoordig. Dus als de bal in een wagenspoor terecht was gekomen, gebruikte men de rut niblick om hem eruit te slaan.

Volgens het British Golf Museum: A very collectable item. Het Nederlands Golfmuseum heeft meerdere rut niblicks in haar collectie, waaronder twee bijzondere stokken. Een van deze twee stokken is de hiervoor genoemde stok van graaf Sjuck van Limburg Stirum. Deze stok bevond zich in de eveneens hiervoor genoemde oudste tas en zit er nu nog steeds in.