Op 12 januari 2024 is in het Nederlands Golfmuseum een expositie geopend met als thema golf in voormalig Nederlands-Indië. Tom en Marianne Gmelig Meijling van het Indisch Golf Weekend (IGW) waren de speciale eregasten voor de opening en na de openingswoorden van Tom kon direct Arnold van der Capellen als eerste bezoeker door Ferd worden rondgeleid.

Ruim voor de opening van de eerste golfbaan in Nederland aan het eind van de 19de eeuw werd er al golf gespeeld in Nederlands-Indie, het huidige Indonesië en destijds een kolonie van Nederland. Het golfspel werd in 1872 in Nederlands-Indië geïntroduceerd door Engelse en Schotse golfers met de oprichting van de Batavia Golf Club. Dat leidde ertoe dat Nederlanders in Nederlands-Indië ook golf gingen spelen en dat er meer golfbanen en -clubs kwamen.

De tentoonstelling in het Nederlands Golfmuseum is gewijd aan de geboorte van golf in Nederlands-Indie en aan de grote zilveren bekers die behoorden bij de wedstrijden op verschillende clubs. Slechts 10 procent van die bekers is bewaard gebleven, want in de tijd van de Japanse bezetting moesten alle bekers ingeleverd worden. Op enkele clubs heeft het personeel bekers verborgen en begraven en daarom zijn er toch oude bekers behouden gebleven.

Het Nederlands Golfmuseum bedankt iedereen die de volgende bekers in bruikleen heeft gegeven.

• De Wilhelminabeker (Koninklijke Haagsche G&CC);
  • Elf zilveren prijsbekers (Museon-Omniversum);
  • Twee Beatrixbekers (Indisch Golf Weekend (IGW) van de Hattemse G&CC);
  • De Metah-beker (Indisch Golf Weekend van de Hattemse G&CC);
  • De Koeta Radja-beker (Indisch Golf Weekend van de Hattemse G&CC);
  • De Soerabaja Golf Beker (Indisch Golf Weekend van de Hattemse G&CC);
  • De Goenoeng Sahari beker (Indisch Golf Weekend van de Hattemse G&CC).
  • De Batavia-golfstokken (Iain Forrester).

Speciaal voor de tentoonstelling is een audiotour gemaakt waarin verteld wordt over de bekers. Kom dus gerust een kijkje nemen in het Nederlands Golfmuseum en laat je door de audiotour inspireren over de verhalen achter golf in voormalig Nederlands-Indië.