Potloodtekening Bernard van Vlijmen (1940)

Deze originele potloodtekening van de kunstenaar Bernard van Vlijmen was de eerste prijs van wedstrijd A in de Hilversumsche Golfweek in augustus 1940. De prijs werd gewonnen door Godard van Reede en diens portret werd ter plekke geschetst door de bekende schilder en tekenaar Bernard van Vlijmen, eveneens lid van De Hilversumsche.

Bernardus Alfons Ignatus Gerardus (Bernard) van Vlijmen (Den Haag, 23 oktober 1895 – Bardolino, Italië, 1 augustus 1977) was een Nederlandse kunstschilder, grafisch ontwerper, illustrator, politiek tekenaar, tekenaar, aquarellist, boekbandontwerper en pastellist.
Van Vlijmens moeder overleed bij zijn geboorte. Bernard van Vlijmen senior verhuisde in 1895 met zijn gezin naar Schijndel, Bernard jr. woonde en werkte vervolgens in Amsterdam tot 1940. Daarna in Naarden en sinds 1963 in het Italiaanse Bardolino aan het Gardameer.

Hij haalde zijn akte tekenen aan de Rijksnormaalschool in Amsterdam en studeerde verder onder leiding van Nicolaas van der Waay aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten, eveneens in Amsterdam. Daarna studeerde hij nog een jaar in Italië en werkte hij in Spanje, Zwitserland en Zuid-Amerika. En in Nederland.

Hij schilderde en tekende portretten in naturalistische stijl. Van Vlijmen werkte als tekenaar voor diverse week- en dagbladen. Karakteristiek zijn zijn potloodtekeningen van fabrieks- en
kantoorinterieurs. Opmerkelijk zijn de gelegenheidsportretten en groepsportretten getekend ter gelegenheid van een jubileum. Voorbeelden zijn het 650 jarig bestaan van Amsterdam en
portretten zoals we hier zien en bijvoorbeeld van Douglas Monk.

Voor de serie albums Zwerftochten in Ons Land voor de N.V. Koek- en Beschuitfabriek G. Hille en Zn. in Zaandam ontwierp hij de omslagen en tekende hij de illustraties. Voorts tekende hij in de jaren dertig de banden van verschillende kinderboeken van J.B. Schuil, zoals De Katjangs en De Artapappa’s. In het Belastingmuseum in Rotterdam hangt een door hem gemaakt schilderij van minister van Financiën Willem Treub.

In 1952 schilderde hij zijn meesterwerk, een levensgroot portret van de toenmalige Engelse prinses Elizabeth te paard, dat tegenwoordig deel uitmaakt van de kunstcollectie van Buckingham Palace. In 1973 bracht hij in eigen beheer zijn autobiografie Mijn leven als kunstschilder uit.

Recentelijk (2023) kreeg het Nederlands Golfmuseum nog een aanzienlijke hoeveelheid originele kleine karikatuurtekeningen van zijn hand. Deze vindt u terug in de rubriek Kunst.
Bernard van Vlijmen was twee keer getrouwd; hij had een dochter uit zijn eerste huwelijk.