Rob van Tuyl: Golfpostzegels Alan Shepard

Aan het woord is Rob van Tuyl die een deel van zijn golfpostzegelverzameling in het museum exposeerde in augustus 2019 en het museum een serie over Alan Shepard schonk, de astronaut die een golfbal van de maan sloeg.
Toen Rob van Tuyl een artikel in de Nederlandse Golfkrant las over de schenking van een velletje golfpostzegels aan het Nederlands Golfmuseum, moest hij daar als kenner toch op reageren. “In mijn ogen waren het namelijk geen echte golfpostzegels. Er staan afbeeldingen op van het zogenaamde ijskolf, geschilderd door Hendrick Avercamp, en dat is toch wat anders dan golfen, zo luidde zijn kritische reactie. En daarmee was het eerste contact met het museum gelegd.

Van het een kwam het ander en begin september reisde hij met zijn vrouw Marjon vanuit zijn woonplaats Alphen aan de Rijn naar het Limburgse Afferden om een deel van zijn collectie in het Nederlands Golfmuseum te exposeren. De gelegenheid werd gelijk aangegrepen om een ronde golf te spelen op Golfbaan Bleijenbeek. Zijn grote passie sinds hij het honkbal eraan gaf.

Thematisch verzamelen
Wereldwijd zijn er om en nabij de 3400 golfpostzegels uitgegeven. Rob van Tuyl heeft er een groot deel van in zijn bezit. Toch noemt hij zichzelf geen filatelist. “Je moet je voorstellen dat de drukpersen van vroeger niet allemaal hetzelfde waren, waardoor de zegels onderling van elkaar konden verschillen. Voor echte filatelisten is vooral de zoektocht naar die onvolkomenheden en afwijkingen interessant. Ik verzamel slechts op basis van het thema golf- en honkbalzegels en het gaat mij uitsluitend om die afbeeldingen”, licht hij toe.

In zijn expositie in het Nederlands Golfmuseum licht van Tuyl een aantal thema’s uit, onder andere dames en heren in de golfsport, Nederlandse golfpostzegels en een serie over Alan Shepard, de astronaut die een golfbal van de maan sloeg. Deze slag staat in het Guinness Book of Records vermeld als de verst geslagen golfbal ooit. Die laatste serie mag het museum overigens houden na afloop van deze tijdelijke expositie die nog tot eind oktober duurt.

Lees ook het artikel in De Nederlandse Golfkrant over het betreffende onderwerp:

Golfkrant 27. Oktober 2019 Rob van Tuyl (Golfpostzegels)