Buggy van Robbie van Erven Dorens

De buggy van ‘Mister Golf’

In 2019 schonk Robert Eduard van Erven Dorens, ofwel Robbie zoals iedereen hem noemde, zijn buggy aan het door hem in april 2016 officieel geopende Nederlands Golfmuseum.

Op deze buggy, waarin hij vele beroemdheden en adellijke personen heeft rondgereden, zien we op de voorkant REVED International B.V. staan. Dit is het in 1980 door hem opgerichte golfpromotiebureau dat de organisatie van het Dutch Open over nam van de Nederlandse Golf Federatie. Dankzij zijn charismatische uitstraling en het uitmuntende gebruik van zijn contacten groeide dit oudste sporttoernooi van Nederland uit tot een internationaal golftoernooi op top niveau.

Robbie was zelf een uitstekend golfer (handicap 3) en speelde van 1956 t/m 1970 in het Nederlands Golf Team.  Hij werd zes keer Europees kampioen en drie keer wereldkampioen bij het golf voor amateurteams. Daarna was hij twintig jaar lang captain van het Nederlandse NGF team.

De Nederlandse Golf Federatie maakte hem lid van verdienste en gaf hem tijdens een jaarvergadering de eretitel ‘Mister Golf’. Vanaf 2005 wordt de Robbie van Erven Dorens Trofee uitgereikt aan de amateur die bij het Dutch Open na het halen van de cut het hoogst eindigt.

Robbie Van Erven Dorens overleed in december 2020 op 83-jarige leeftijd. Ter nagedachtenis aan hem heeft het Nederlands Golfmuseum zijn buggy een prominente plaats gegeven in de hal van het museum.

Lees ook het artikel in De Golfkrant over het betreffende onderwerp:

Golfkrant 5. Augustus 2017 Robby van Erven Dorens (Mister Golf)