Joost Luiten, momenteel de enige  Nederlandse topgolfer. De in 2016 door hem gewonnen wisselbeker van de KLM Open heeft een ereplaats in het museum.

Joost Luiten heeft een druk leven. Zeker vijfendertig weken per jaar is hij onderweg om deel te nemen aan de belangrijkste golftoernooien ter wereld. In september van dit jaar neemt hij in eigen land deel aan de KLM Open, op The Dutch in het Gelderse Spijk. Lukt het hem de fraaie wisselbeker te behouden?

Joost Luiten zit er ontspannen bij, oogt vrolijk en praat makkelijk. Hoeft twee weken niet te spelen. Een
zeldzaamheid in zijn bestaan. “Tussen de toernooien door pak ik mijn rust. Als je maar door blijft gaan, loop je tegen blessures aan.” Maar veel van die periodes zijn er niet en ook dan heeft hij verplichtingen. Trainen, activiteiten uitvoeren voor sponsoren. En dus rest er weinig tijd voor vrienden, familie en zijn vriendin Melanie Lancaster, voormalig autocoureur.

In zijn huis in België slaapt hij zelden. Een manier van leven die hij voor lief neemt. “Ik ben het gewend uit de koffer te leven en voel me overal thuis, als ik maar een bed en een douche heb. Mijn vriendin heeft haar eigen leven, maar als het mogelijk is reist ze met me mee, anders zouden we elkaar wel heel weinig zien. Je moet er tegen kunnen veel van huis te zijn. Er zijn ook jongens die er moeite mee krijgen als ze eenmaal kinderen hebben. Die zie je langzaam wegzakken. Een voordeel dat ik ze niet heb.”

De KLM Open is zijn favoriete toernooi. Van de tien keer dat hij eraan deelnam, werd hij twee keer kampioen. “Als ik in vorm ben, kan ik hem winnen. Het fijne van dit toernooi is dat je voor thuispubliek speelt en dat gaat me goed af.”
Dat Nederland nu een golfmuseum heeft en de KLM Open wisselbeker daar een plek heeft gekregen, juicht hij van harte toe. “We zijn niet het grootste golfland en dit soort initiatieven helpen eraan mee de sport bij een breder publiek binnen te krijgen.” Wegens tijdgebrek heeft hij zelf er nog geen bezoek aan kunnen brengen. “Dan mag je de wisselbeker daar straks zelf komen ophalen”, stelt conservator John Ott hem voor. Het ontlokt hem een smakelijke lach.

Lees ook het artikel in De Nederlandse Golfkrant over het betreffende onderwerp:

Golfkrant 3. Juni 2017 Joost Luiten (1)

Golfkrant 3. Juni 2017 Joost Luiten (2)