Victor Cleve: Haagsche GolfClub (1924)

Het schilderij is gemaakt door de Duitse kunstenaar en hickoryspeler Victor Cleve en is gebaseerd op een samenvoeging van twee originele foto afbeeldingen ter gelegenheid van de officiële opening van de nieuwe golfcourse en clubhuis van de Haagsche Golf Club in 1924.

Afgebeeld is op de achtergrond het clubhuis en op de voorgrond de vier deelnemers aan een exhibitie wedstrijd.

Van links naar rechts:
– Arnaud Massy, de beroemde Franse golfer en eerste buitenlandse winnaar van het Britse Open in 1907;
– Jean Gassiat, bekend Franse golfprofessional en ontwerper van de piano putter;
– Jos van Dijk, professional van de Doornsche GC (thans UGC De Pan) en de beste Nederlandse vooroorlogse professionele golfer;
– Gerry del Court van Krimpen, de beste vooroorlogse Nederlandse golfamateur.

De wedstrijd werd gewonnen door het Nederlandse duo.

Het originele schilderij was bedoeld voor de Haagsche GC, maar die vond het uiteindelijk te duur. Op 25 januari 2016 kreeg het Nederlands Golfmuseum het originele werk van Robin Bargmann.

Eind 2018 vroeg Robin het originele werk terug om het alsnog aan de Haagsche Golf Club te kunnen geven. In ruil daarvoor kreeg het museum deze replica.